É necesario deseñar novas estratexias que permitan que os recursos humanos de que dispoñen os centros se adapten mellor ás circunstancias do alumnado e ás novas esixencias que demanda a educación actual. Por iso, resulta imprescindible reducir as horas lectivas e as cocientes, así como a incorporación de novos perfís profesionais.
Avanzar na equidade, mellorar a dixitalización dos centros e reforzar a Formación Profesional foron os eixos prioritarios do gasto público en Educación. Por iso, é moi importante destacar que 2024 é o último ano de recepción das partidas estruturais con financiamento procedente de Europa, e que xa sufriron un descenso dun 34,76% en relación ao ano 2022.
Desde UGT entendemos que, para manter o ensino nas mellores condicións de calidade e equidade, o esforzo ha de ser continuado. Por iso defendemos que se estableza un chan mínimo de investimento público para garantir os servizos esenciais. Tamén, que se aseguren iguais garantías en todas as comunidades autónomas para compensar as desigualdades existentes entre os territorios, onde se fixen prioridades e límites en caso de redución de gastos a fin de garantir os servizos educativos esenciais, máis aló de achegas extraordinarias como as procedentes dos fondos europeos.
Desde o Sector de Ensino de UGT Servizos Públicos percibimos con preocupación que, case un mes despois do inicio do novo curso, aínda non se cubriron por parte dalgunhas comunidades todas as súas necesidades de profesorado nos centros. Neste sentido, a Comunidade de Madrid, Comunidade Valenciana, Andalucía e Murcia son as autonomías que máis problemas e atrasos tiveron cos nomeamentos dos profesores interinos.
Tamén se advirte que se está producindo escaseza de profesorado cualificado que cubra as necesidades de contratación en varias especialidades, necesitando con urxencia novas convocatorias extraordinarias para cubrir estes postos. UGT vén defendendo a necesidade de dotar de incentivos e valoración á profesión docente que a fagan atractiva dentro do cada vez máis diversificado mercado laboral.
A LOMLOE sitúa a equidade como un dos eixos vertebradores do sistema educativo, polo que as incidencias que se produciron nalgunhas comunidades cos beneficiarios e as partidas destinadas ás axudas de libros e comedores escolares parécennos moi preocupantes. UGT vén defendendo que entre as políticas de compensación de desigualdades en educación atópase a política de bolsas e axudas como medio para garantir a igualdade dos cidadáns no dereito á educación. Ademais, a subida dos prezos por mor da inflación, especialmente no caso dos bens primarios, esixe evitar que haxa alumnos que corran o risco de carecer dunha alimentación axeitada.
Tamén con ese propósito, e entre outras medidas indispensables, hai que subliñar a necesidade de que as Administracións educativas presten unha atención especial á escola rural, proporcionándolle os medios e sistemas organizativos necesarios para atender ás súas necesidades, e favorecendo a permanencia no sistema educativo dos mozos das zonas rurais e insulares máis aló da educación básica.
Reforzar a escola rural supón apostar tamén por reducir a fenda dixital e avanzar na dixitalización, outro dos eixos fundamentais para o Ministerio de Educación e Formación Profesional. A nova lei fixa igualmente o enfoque na innovación e a experimentación educativas como medio para lograr a mellora continua e a personalización na aprendizaxe. Neste senso, é clave o novo enfoque metodolóxico centrado nas situacións de aprendizaxe e a adquisición das competencias clave.
A implantación plena da LOMLOE, á que hai que sumar a aplicación da Lei orgánica de protección integral á infancia e a adolescencia fronte á violencia (LOPIVI), así como o Programa de benestar emocional no ámbito educativo, que inclúe o impulso á formación do profesorado e a importancia da saúde mental, supón un aumento na responsabilidade e a carga laboral que viña realizando o profesorado. Non fai falta lembrar que a carga de traballo dun docente non se compón unicamente das horas dedicadas a impartir clase. Ademais, hai que contar co tempo dedicado á preparación, avaliación, coordinación, formación etc.
Desde UGT consideramos que é necesario deseñar novas estratexias que permitan que os recursos humanos de que dispoñen os centros se adapten ás circunstancias do alumnado e ás novas esixencias que demanda a educación actual. Isto ha de pasar pola redución de horas lectivas e cocientes, a incorporación doutros profesionais, a renovación curricular…, o que permitirá novas didácticas, novas dinámicas e novas agrupacións.
Por iso, vimos reclamando a redución da carga lectiva do profesorado a 18 horas para o profesorado de Infantil e Primaria e 15 horas en Secundaria e Bacharelato. Isto supoñería contar con máis tempo para a preparación, avaliación, coordinación, formación e innovación, á vez que se lograría evitar o desgaste do colectivo debido ao excesivo número de horas de docencia directa e a cada vez maior carga burocrática que levan implícitas as novas esixencias e responsabilidades do labor docente.
Todo iso redundará en beneficio da calidade do ensino, da atención que recibe o alumnado, así como da saúde laboral dos nosos docentes e da mellora cualitativa e cuantitativa do emprego. Aspectos que cobraron maior relevancia polo impacto da pandemia nas nosas aulas e que supuxeron unha redefinición do noso modelo educativo.
UGT é consciente da situación pola que atravesa o noso país e da necesidade de facer un uso eficiente dos recursos públicos. Pero o investimento en educación debe quedar fóra de contextos de restrición orzamentaria, para así situarnos no ámbito internacional educativo que nos corresponde. Por todo iso, as nosas propostas fronte ao curso escolar que se inicia céntranse en reforzar os eixos considerados prioritarios na elaboración dos orzamentos do Ministerio de Educación e Formación Profesional e que tamén están presentes na LOMLOE: a equidade, a dixitalización e a Formación Profesional.